mandag, juli 09, 2007

Om Femern Bælt Broen

D. 29. juni indgik Kongeriget Danmark og Forbundsrepublikken Tyskland en aftale, som skal danne grundlag for en traktat om bygningen af Femern Bælt Broen. Traktaten skal være underskevet i løbet af 2007. Aftalen indeholder følgende elementer:
  • Selve broen indeholder en 2-sporet og elektrificeret jernbane og en 4-sporet motorvej.

  • Opgraderingen af vejforbindelsen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn (E47) skal være færdig senest ved indvielsen af broen

  • Jernbanen fra Ringsted til Vordingborg (Storstrømsbroen) og fra Orehoved til Rødbyhavn skal opgraderes med dobbeltspor, hvor det er nødvendigt og den skal elektrificeres.

  • I Tyskland skal der anlægges motorvej mellem Heiligenhafen og Puttgarden, bortset fra Femernsundbroen, der fortsat kun behøver to spor.

  • Jernbanen mellem Lübeck og Puttgarden skal elektrificeres og Tyskland skal sikre den nødvendige kapacitet på den etsporede strækning.

  • Senest 7 år efter åbningen af broen skal strækningen mellem Bad Schwartau og Puttgarden være udvidet til to spor. Dette gælder dog ikke Femernsundbroen.

Samlet set vil bilisterne spare omkring 3 millioner timer hvert år og togene kommer til at spare 160 kilometer togtur via Storebælt.

Det første spadestik vil blive taget i 2012 og broen kan åbne i 2018.

Det fremgår at Tyskland ikke prioriterer denne forbindelse højt. Femernsundbroen bliver en flaskehals for både tog og biler og herudover så kommer jernbanen endvidere til at lide under at der først kommer dobbeltspor på resten af strækningen i 2025. På den danske side kan man undre sig over at den næsten 4 kilometer lange Storstrømsbro ikke får dobbeltspor. Jernbanen kommer ikke til at stå stærkt i konkurrencen med bilerne over Femern Bælt Broen


Læs mere om Femern Bælt Broen på Transport- og Energiministeriets hjemmeside.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Heller ikke ved planlægning af Femernbroen er der taget hensyn til én bestemt gruppe: knallertkørerne. Endnu kan man komme fra Sjælland via Spodsbjerg-Tårs, Kattegatruterne, Helsingør og Rødby, men med den fart brobyggerne har på, og den manglende 'public service' som politikerne naturligt burde have, bliver knallertkørerne (stor og lille) snart isoleret totalt.
Der er dog trods alt omkring 150.000 af dem i Danmark

Unknown sagde ...

@ H. Toft: Udover knallertkørerne, så mangler cyklisterne også muligheden for at komme let over Femern Bælt. I IC3 er det næsten umuligt at få bakset sin cykel med. Der bliver tænkt meget i biler og lidt på tog i de danske trafikvisioner.