Men på den anden side af Fehmern Bælt er der større planer: Som en del det transeuropæiske net, så er banen fra Palermo i Syditalien til Berlin blevet opgraderet, så godstogene lettere kan køre hele vejen. Denne opgradering ønsker tyskerne at fortsætte hele vejen til Rostock, som er en stor færgehavn mellem Sverige og Tyskland og delvist også til Danmark.
Men når nu tyskerne vil opgradere banen til Rostock, så kan det jo give problemer i forhold til Fehmern Bælt Broen, der jo skal gå mellem Rødby og Puttgarden og dermed skal tyskerne også opgradere denne strækning. Da den tyske transportminister talte i Europa-Parlamentet, så nævnte han at beslutningen om bygningen af forbindelsen over Fehmer Bælt bliver taget i marts måned. Det bliver ganske interessant at følge.
Omvendt så vil opgraderingen af banen mellem Berlin og Rostock og en udvidelse af færgehavnen i Rostock kunne give den direkte forbindelse mellem København og Berlin nye muligheder. Færgerne som Scandlines anvender på overfarten er jo de gamle jernbanefærger fra Storebælt - Prins Joachim og Kronprins Frederik (billedet), så det bør være en smal sag at sørge for at færgerne igen kan medtage togvogne.
Kilde: Transportmagasinet nr. 3/2007.
1 kommentar:
^^Tak til anonymous for dette!^^
Kunne DSB eller et lokalbane kore et tog fra Nykøbing F til Gedser mere gange om dagen så man kunne rejse med tog-færge-tog til Rostock og viderere? Hvorfor fik Gedser kunne et tog daglig?
Send en kommentar