Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen foreslår at anlægge flere parkeringspladser ved stationerne for gøre det lettere for bilisterne at skifte til toget. Parkeringspladserne skal ligge tæt ved stationen og de skal finansieres ved at DSB sælger restarealer omkring stationerne, som ikke længere anvendes til togopgaver.
Det er sikkert en fin idé, men hvad får man ud af at sælge grunde tæt ved stationerne til privat for efterfølgende at bruge provenuet til at anlægge parkeringspladser på hvad der må antages at være de samme arealer?
At DSB ikke skal eje bygninger mv., men kun køre med tog, er ganske fornuftigt, DSB ejer i dag de fleste stationsbygninger og inventaret på perroner, mens Banedanmark ejer perroner og noget andet inventar på stationerne. Men ved bodelen mellem DSB og Banedanmark, så valgte man denne løsning og i følge DSB, så vil det svare til eksproriation, at tvnge DSB til at sælge arealerne.
Netop kombinationen af at pendlerne kan tage deres bil til den nærmeste togstation og her fra tage toget til byen er i øvrigt ganske god og disse findes allerede på en række stationer.
Kilde: TV2 Nyhederne.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
Det er en glimrende idé men ser man på f.eks. Flintholm som med godt 120 togafgange i timen har en del at byde på og med sin beliggenhed på Ring 2 kunne spare indre by for en del... ja, den blev jo konstrueret med hele 12 parkeringspladser.
Gode idéer er der nok af, men danske politikere vil hellere bygge broer end p-huse.
Send en kommentar