fredag, januar 05, 2007

Pladsproblemer over Øresund

I TV-Avisen onsdag aften var der et længere indslag om Øresundsbroen og de efterhånden ganske mange der krydser broen hver dag og med journalisternes traditionelle bilfokus, så havde journalisten stillet sig op på ved betalingsanlægget og talt med en række bilister.

Det selvom jernbanetrafikken over Øresund faktisk er en endnu større succes i de første ni måneder af 2006 foregik der mere end 5,3 millioner rejser eller lidt under 20.000 om dagen (hvilket i øvrigt er en stigning på 18 pct. i forhold til samme periode i 2005, læs mere i mit indlæg).

Den stigning forventes at fortsætte over de kommende år. Det viser nye beregninger fra Øresundsinstituttet. I løbet af de kommende 4 år forventes der 10.000 flere pendlere og det vil betyde trængselsproblemer i myldretiderne mellem København og Malmø. I 2010 kan 3.500 pendlere blive efterladt på perronerne i Malmø, på grund af mangel på pladser i togene.

I 2011 åbner Citytunneln mellem Malmø C og Øresundsbroen (læs mit indlæg om den her) og den vil gøre det 15 minutter hurtigere at komme mellem Kastrup og Malmø. Men det betyder ikke at trængslen vil blive mindre allerede i 2013 vil der mangler 3.500 pladser. Det skyldes at tunnelen er bygget til 15 tog i hver retning i timen og det maksimum forventes strækningen at nå på dette tidspunkt, dels pga. flere tog over broen og dels fordi Skånetrafikken forventes at udvide sin togdrift på flere strækninger.

Umiddelbart kunne man sætte ekstra togsæt på, så der bliver mere plads, men det er ikke alle perroner er dimensioneret til så lange tog (det gælder f.eks. Nørreport og Trianglen (i Malmø, ny station i Citytunnelen) ellers skal man lade nogle af togene køre via kontinentalbanen (der hvor de kører i dag). Dette kunne evt. anvendes til myldretidstog, der kun kører mellem f.eks. Malmø C og København H.

Kilde: Øresundsinstituttet, pressemeddelelse (åbner som pdf-fil).

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

15 tog i timen over broen vil give gevaldige problemer fra Kbh H og frem mod Østerport. Det er der simpelthen ikke plads til. Kombineret med tog over Køge, vil den strækning blive kvalt.

Det er på tide at tale om 4 ekstra spor i Boulevardtunnellen. Helst så de er klar på samme tid som metroring og forbindelse over Køge-Ringsted.

Unknown sagde ...

Men hvorfor skal togene ind over Kh? Hvorfor ikke direkte tog mellem Malmø/Kastrup og Roskilde. Til efteråret kan man jo stige om i Kastrup og tage metroen til Nørreport. Jeg har aldrig forstået idéen om at sende alle tog gennem Boulevardtunnelen.

Anonym sagde ...

For S-togene er det helt indlysende at flere spor vil give plads til flere tog og mere stabilitet ved nedbrud af tog eller skinner. I dag kan der ikke indsættes flere tog mod f.eks. Køge og Høje Taastrup.

For regionaltogene er der allerede 6 tog igennem fra Kystbanen. Det påvirker en metro ved Kastrup på ingen måde. Allerede i dag kan man jo skifte på Ørestad. Skal der være 10 min drift over Øresund så kan man sende alle Kystbanetogene den vej, hvilket muligvis kræver flere Øresundstogsæt.

Udvidelsen af banen mod Holbæk, tilføjelse af 2 ekstra spor mod Køge, muligvis endnu flere tog mod Malmø og så har vi altså et problem med kapaciteten på Kbh H, hvor de fleste tog skal vende fordi der ikke er plads ved Nørreport. Det er elendigt for kapaciteten.

Og den der "så sender vi bare togene fra Malmø til Roskilde". Det kan du da ikke mene. Svenskerne bruger milliarder på en citytunnel - og så skal vi lade pendlere bumle med metroen langs Amager Strandpark eller skifte på Ny Ellebjerg?

Det er afgørende for at få noget ud af de nye investeringer og for at gøre S-togene driftssikre at der kommer 4 spor mere. Ellers sander regionaltrafikken på Sjælland og i Øresundsregionen til. Både mht. stabilitet og kapacitet.

Anonym sagde ...

Jeg er helt enig i, at det er nødvendigt med mere kapacitet, og der skal snart tages nogle beslutninger, inden problemet bliver så stort, at det forværrer rejsesituationen for pendlerne så meget, at endnu flere vælger bilen i stedet.

Det er da korrekt at der på lang sigt skal skabes grundlag for mere skinekapacitet gennem København, men det er en langsigtet løsning, så der for er det bestemt relevant at se på alternative. Det bedste alternativ er at lade nogle togene fra togene fra Nivå fortsætte til Svågertorp og vende dem der i myldretiden. DSB foreslår allerede selv denne mulig, men det er tydeligt, at Skånetrafiken ikke er meget begejstret for denne åbenlyse mulighed. Se artiklen i Sydsvenskan http://sydsvenskan.se/malmo/article222246.ece

Andre her har også nævnt muligheden for at lade tog køre på strækningen Svågertorp til Roskilde. Selvfølgelig er dette også klart en brugbar løsning, og rent faktisk vil det også give mere kapacitet på togene via København H og Nørrport. Det vil det, da en del af de rejsende i dag tager til København H for at skifte til S-tog mod Køge eller Høje Tåstrup eller til Nørreport for at skifte til Metro mod Vanløse. En del af disse passager vil med fordel i steded kunne tage togene fra Svågertorp til Roskilde. Dermed bliver der jo flere ledige pladser i toget via Købehavn H.

Toget fra Svågertorp til Roskilde kan undervejs stoppe i Kastrup, Tårnby, Ørestad, Ny Ellebjerg, Glostrup, Høje Tåstrup og Roskilde. Det vil give rejsende, som skal syd og vest på mulighed for at skifte ved Ny Ellebjerg eller fortsætte med toget mod Roskilde.

Længere ud i fremtiden kan toget strækning forlænges i Sverige til at udgå fra Svedala. Dette bliver muligt, når Lockarp-sporet er etableret, så der er forbindelse mellem Ystadsbanen og Øresundsbanen.

Den første nævnte løsning med Nivå toget kan selvfølgelig også forlænges til Svedala.

Indtil det bliver muligt at etabelere disse løsninger, så synes jeg bestemt, at Skånetrafiken skal se positivt på DSB's forslag om at forlænge nogle af Nivå togene til Svågertorp. Det kan jo være, at vi så kan komme til at sidde ned om eftermiddagen fra Ørestad til Malmø, når flere passager nu i stedet kan vælge toget til Svågertorp. Vi betale jo fuld pris, selvom vi ofte må stå op.

Jeg vil foreslå, at så mange som muligt bakker op om DSB forslag, så der i det mindste sker lidt, og dermed kan vi måske sammen ligge pres på Skånetrafiken.