Transportkorridor
I en linje fra Køge Bugt Motorvejen via Ring 4, Øst for Ganløse, Nord for Allerød og videre til Helsingørmotorvejen har der siden 1982 været fastlagt en transportkorridor. Korridoren ”..er en langsigtet arealreservation til fremtidige, i dag ikke kendte eller besluttede overordnede infrastrukturanlæg, som er af betydning for hele hovedstadsområdet.”
Jernbaner og stationer
Planen indeholder følgende reservationer til jernbaneanlæg og nye stationer:
- København-Ringsted via Roskilde eller Køge
- Metrocityringen (Københavns og Frederiksberg kommuner)
- En skinnebåren kollektiv trafikforbindelse, letbane, fra Glostrup til Lyngby med evt. forlængelse mod nord og mod syd (Lyngby-Tårbæk, Gladsaxe, Herlev, Glostrup, Brøndby, Vallensbæk og Ishøj kommuner)
- Dobbeltspor på Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød (Lejre Kommune)
- Overhalingsspor på S-banen mellem Ny Ellebjerg og Hundige (Københavns, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Greve kommuner) og mellem Hellerup og Holte (Københavns, Gentofte, Lyngby-Tårbæk og Rudersdal kommuner). Det er fortsat ikke helt gået op for mig, hvad planen de her overhalingsspor egentlig skal gøre godt for.
- S-togstation Ølsemagle (Køge Kommune), Stationen skal også kunne betjene banen mellem København og Ringsted.
- S-togstation Store Rørbæk (Frederikssund Kommune)
- S-togstation Hillerød/Allerød (Hillerød eller Allerød Kommune), Ved anlægget af nordbanen som S-bane er der forberedt en del steder, hvor stationen kan ligge. De ses som jordanlæg mellem sporene.
- S-togstation Priorparken (Brøndby Kommune), mellem Brøndbyøster og Glostrup. På sydsiden findes der i dag et sidespor til Priorparken og et nedlagt sidespor til Post Danmarks Pakkecenter.
- S-togstation Trylleskoven (Solrød Kommune)
Kilde: Forslag til Fingerplan 2007 – Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning. Udgivet af Miljøministeriet. 2007.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar