Når finanslovsforhandlingerne går i gang er et af FDMs ønsker til politikerne,
at de husker at sætte penge af til en udvidelse af vejene. Bilisterne betaler
hvert år to-tre gange for vejene, samtidigt med, at køerne bare bliver længere
og længere, fordi der ikke hidtil har været en tilstrækkeligt langsigtet plan
for udbygningen af vejene.
Som jeg flere gange har skrevet her på bloggen, så afsættes der mange midler til vejnettet i Danmark og mens, der har været en stigning i udgifterne pr. kilometer på 15 pct. til vejnettet, så er det tilsvarende beløb pr. kilometer faldet med 5 pct.for jernbaner.
Samtidig bruger FDM det traditionelle argument med at bilisterne betaler to-tre gange for vejene. Spørgsmålet er om det overhovedet er korrekt?
På baggrund af statistikbanken.dk er jeg kommet frem til følgende tal for 2004:
Investeringerne i vejnettet, inkl. Storebælts- og Øresundforbindelserne (og deres jernbanedel): 10,868 mia. kr.
Afgiften på motorkøretøjer: 8,861 milliarder kroner.
Der anvendes altså flere penge på investeringer i vejnettet end der reelt kommer via de direkte afgifter. Jeg ved godt at bilisterne betaler en lang række andre afgifter for benzin og meget andet.
Kilde FDM's Nyhedsbrev: Sæt penge af til vejene nu!
1 kommentar:
Ja, den holder ikke helt, Jokum´.
Vi billister betaler fx for storebælts- og øresundsbron via brugerbetaling. SVJV er der et temmeligt stort overskud på disse.
Og så er der jo også andre afgifter end blot registreringsafgift. Eksempelvis grøn ejerafgift og alle de afgifter, man betaler, når bilen er på værksted (når man får regningen bagefter, undrer man sig en del over alle de mystiske afgifter, der fremgår).
Endvidere er der jo en ret høj afgift på benzin og andre forbrugsstoffer til biler.
Hvis du vil stille sådan et regnestykke op, så skal du have alle tallene med.
Det er også bedst - for jeg er enig i formålet. Men så skal argumenterne også være i orden.
Send en kommentar