Af Trafikstyrelsens strategianalyse fremgår følgende:
- Antallet af tog på strækninger mellem København H og Roskilde kan kun stige fra 14 til 19 pr. time. Ved nybygningen kan antallet af tog øges med 11 via Køge og 2 via Roskilde.
- Regulariteten stiger ganske svagt. Ved udbygningen vil antallet af forsinkelser falde med 25 pct.
- 10.600 boliger vil blive udsat for mere støj, hvor nybygningen "kun" vil betyde 4000 flere støjplagede og det er før støjbekæmpelse. Det Radikale Venstre og DF afsætter yderligere midler til støjbekæmpelse.
- Der er væsentlig større tidstab for togpassagerer i anlægsfasen for det 5. spor end for nybygningen (3.700.000 timer i forhold til 300.000 timer).
- Anlægsperioden er stortset den samme.
- Nybygningsløsningen er samfundsøkonomisk mere rentabel end det 5. spor.
- Prisen for det 5. spor er 2,6 mia. kr., hvor udbygningen koster 6,5 mia. kr.
For mig er det tydeligt at alt taler for en nybygning. Den har de fleste perspektiver for togdriften i Danmark, både nu og i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar