torsdag, april 13, 2006

Sælg DSB

Efter Berlingske Tidende er der igen planer om at sælge den statsejede togvirksomhed DSB, der sidste år afleverede 900 mio. kr. i udbytte til staten (regnskabet for 2005, læs mere i mit indlæg).

Tidligere har Konkurrencesstyrelsen konkluderet (læs mit indlæg) at en opdeling mellem myndighedsopgaverne på jernbaneområdet (skinner, signaler og udbud af trafik) og de mere kommercielle interesser (f.eks. ejerskabet af DSB) er hensigtsmæssigt. DSB har allerede i dag en stor grad af frihed, men det kræves at der skal tjenes 5 pct. på vundne opgaver og det gør det sværere for DSB at konkurrere med andre private togselskaber.

I første omgang bør DSB derfor overføres til Finansministeriet, så Transport- og Energiministeriet kun har myndighedsopgaverne tilbage og det har ministeriet jo nok at gøre med. Senere kan man gennemføre en børsnotering af DSB og lade staten sælge ud afsin aktiepost. Det beløb som børsnoteringen indbringer må øremærkes til investeringer i jernbanesektoren.

Kilder: Berlingske Tidende, Ingeniøren.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg er ganske enig.

Jeg forstår ikke hvorfor DSB er helliggjort i denne sag. Jeg forstår godt at folk frygter 15 selskaber, forskellige billetter og hvad der ellers er af engelske skrækscenarier.

Men det kan der først og fremmest tages hensyn til politisk i FT, HUR og lign. steder. Ligeledes tror jeg at togfirmaer godt er klar over kravet fra borgerne om simple og gode systemer.

Så lad os endelig få DSB ud på det frie marked. Vi mangler internet i togene, bedre mad, bedre mobildækning osv osv osv.

Jeg er også af den holdning at ejerskabet af skinnerne, skal så tæt på staten som muligt, så det er en ren politiske beslutning om de skal vedligeholdes eller udbygges.

Så sælg DSB. Jeg stemmer for.