onsdag, august 10, 2005

Trafikaftalen i virkeligheden

I følge Berlingske Tidende konstaterer Transport- og Energiminister Flemming Hansen i et svar til Folketinget at:

Disse uforudsete infrastrukturproblemer [gamle skinner på strækningerne Næstved - Ringsted og Bramming - Tønder, JMN] og kan få indflydelse på, hvorvidt målet om at reducere skinnenettets gennemsnitsalder i 2009 kan nås til trods for at Banedanmark indtil videre har gennemført flere sporfornyelser end forudsat i rammeaftalen, skriver Flemming Hansen.

Efterfølgende hedder det at gennemsnitsalderen på skinnerne i 2009 - efter trafikaftalen -skal falde med 0,8 år. Det lyder underligt da, som den opmærksomme læser af denne blog ved, at det først er i 2014 at alderen er faldet. Frem til 2009 bruges pengene på at reducere antallet af forsinkelser, som Banedanmark er ansvarlig og først fra 2010 går man igang med at genoprette skinnenettet. Det hedder i aftalen, som jeg har skrevet om i bl.a. indlægget Tog til tiden, at:

I perioden fra 2010 iværksættes en løbende genopretning af nettet. I perioden fra primo 2010 til ult imo 2014 medfører indsatsen, at gennemsnitsalderen af Banestyrelsens spor reduceres med 0,8 år til 29,7 år. Herved reduceres antallet af
hastighedsbegrænsninger og driftsbegrænsninger i øvrigt i forhold til det nuværende aktivitetsniveau.


Der er behov for en stor national handlingsplan, der kan redde vores jernbanenet. I Sverige investerer de 145 mia. SEK i jernbanenettet, heraf anvendes 107 mia. SEK til nyinvesteringer. Danmark har behov for en tilsvarende investeringsstrategi.

Trafikaftalen har godt af at møde virkeligheden.

Ingen kommentarer: