fredag, marts 22, 2013

Transportaftale 2013

I forlængelse af aftalen En grøn Transportpolitik fra 2009 og aftalen om en ny Storstrømsbro fra tidligere i denne uge indgik de fleste af Folketingets partier torsdag en ny omfattende aftale om trafikinvesteringer:
  • Landanlæggene til Femern Bælt-forbindelsen opgraderes til 200 km/t og der etableres endvidere en ny dobbeltsporet bro over Masnedsund.
  • Niveaufri udfletning ved Ringsted. Som en del af timemodellen etableres der niveaufri udfletning mellem banen mod Odense og mod Rødby, således at togene i hver retning ikke skal flette.
  • Nye broer mv. mellem Aarhus og Aalborg. Banen skal opgraderes, så togene kan køre 160 km/t. Det er i første omgang tale om nye anlæg i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup. Dette er en del af Timemodellen.
  • Bane mellem Lindholm og Aalborg Lufthavn. Der anlægges en ny jernbane mellem Lindholm i Nørre Sundby og Aalborg Lufthavn, så lufthavnen får direkte adgang til Aalborg Nærbane.
  • Kompensation til godstogsoperatørerne ved det nye signalprogram og en analyse af mulighederne for veterantog.
  • Udvidelse af kombiterminalen i Padborg. Kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup er blevet udvidet fornylig og nu kommer tiden til den terminalen i Padborg
  • Nyanlæg af Esbjerg Havnebane. Havnebanen i Esbjerg skal udvides, så der kan etableres adgang til en ny terminal i Esbjerg Sydhavn.
  • Forundersøgelse om banebetjening af Billund Lufthavn. Parterne noterer at planen skal indgå i den samlede baneplan for Østjylland.
  • Fornyelse og vedligehold af jernbanen. Der er igangsat en undersøgelse af kravene til vedligeholdelse af jernbanen og på denne baggrund kan det fremtidige niveau vurderes.
  • Der reserveres midler til den statslige medfinansiering af letbanen ved Ring 3 rundt om København.
  • Hypercardet, der er et tog og buskort der giver rabat for studerende på ungdomsuddannelserne, er blevet en stor succes og der afsættes yderligere midler til dette.

tirsdag, marts 19, 2013

Ny bro over Storstrømmen

Efter Storstrømsbroen i 2011 blev lukket for jernbanetrafik i en længere periode, har det været klart, at det er nødvendigt med en ny bro, der endvidere kan understøtte den øgede trafik (herunder godstog), når Femern Bælt-forbindelsen åbner. I dag indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om at bygge en ny bro, der skal afløse den gamle.

Den nye bro vil have en dobbeltsporet jernbane med en maks. hastighed på 200 km/t, en to-sporet vejforbindelse og endelig en gang- og cykelsti.

I første omgang afsættes der i aftalen 224 millioner til planlægningen indtil den endelige anlægslov kan vedtages i 2014. Den samlede pris for projektet er for øjeblikket 3.991 millioner kroner og den forventes at åbne i 2021.

Kilde: Transportministeriet.