mandag, maj 17, 2010

Rejseplanen på Facebook

Rejseplanen er nu også kommet på Facebook, hvor man bl.a. kan tage en test, der viser hvilken type rejseplan, man er og det viser sig at jeg er et IC3-tog.

Følg med og bliv fan på facebook.com/rejseplanen.

40.000 færre lastbiler

Den svenske godsselskab Green Cargo udvider nu sine ruter mellem Malmö og kontinentet gennem Danmark. Seks nætter om ugen ruller der nu direkte tog, uden hverken stop eller lokomotivskift (det er lokomotiverne af typen EG, der anvendes, da de kan køre gennem både Sverige, Danmark og Tyskland) fra Malmö til Hannover og til Krefeld, der ligger i Rührområdet.

Togene er såkaldt intermodale og det betyder, at de indeholder enten containere eller anhængere til lastbiler. De nye forbindelser sparer de europæiske motorveje for 40.000 lastbiler.

alle andre steder end i Danmark man finde ud af at arbejde med gods på skinner. Det er lidt mærkeligt.

Kilde og foto: Green Cargo.

Flytoget kommer til Århus


DSB Togvedligeholdelse, der ligger i Århus, har vundet renoveringsopgaven for det norske Flytoget, der kører mellem Gardermoen og Oslo. Det første togsæt kommer til Århus i august og alle 16 har været igennem Århus om to år. Opgaven har en værdi af 35 millioner kroner og sikrer arbejde til 15 medarbejdere.

Kilde: DSB. Foto: Flytoget.

Udivdelse af Nordbanen

En del af Transportforliget fra februar 2009 skal Banedanmark udføre en række VVM-redegørelser om eventuelle investeringer i forbedringer af jernbanen i Danmark. En af disse redegørelser er muligheden for at udvide nordbanen mellem Hellerup og Holte og her har Banedamark netop offentliggjort et debatoplæg til idéfasen, hvor man taler om tre forskellige muligheder:

  1. Bedre s-togsdrift, som via en ændret anvendelse af sporene på Holte Station skal gøre det muligt at undgå at forsinkelser breder sig.
  2. 1 hurtig tog hvert 20. minut. Forslaget sigter mod at der kan etableres en form for hurtig S-tog fra Hillerød til Hellerup, der kun vil standse på Lyngby Station. Fra Hellerup Station vil toget fortsætte på normal vis, med stop på alle stationer. Rejsetiden fra Hillerød til København H vil blive 3 - 4 minutter kortere. På sted mellem Gentofte og Holte skal der etableres et nyt spor til brug for overhalende tog.
  3. 1 hurtig tog hvert 10. minut. Ved at etablere to ekstra spor på hele eller dele af strækningen mellem Hellerup og Holte kan man få et nyt hurtig S-tog hvert 10. minut eller der kan komme 5 minutters drift på linje E.
Idéfasen løber frem til 25. juni 2010. På baggrund af idéfasen vil Banedanmark i 2011 gennemføre en mere omfattende VVM-undersøgelse, der kan munde i et politisk beslutningsgrundlag i 2012.

Kilde: Banedanmark.