mandag, december 31, 2007

Miljøminister: Den kollektive trafik skal prioriteres

Den forholdsvis nyudnævnte Miljøminister Troels Lund Poulsen lægger i et interview i dag i Politiken op til en prioritering af den kollektive trafik:
Jeg vil ikke forholde mig til, hvor lidt og hvor meget der skal bruges på motorveje frem for kollektiv trafik. Jeg vil blot stilfærdigt gøre opmærksom på, at der kan være god fornuft i at udvikle den kollektive trafik – også af hensyn til miljøet.

Det er endelig fornuftige toner fra regeringen i forhold til trafikområdet. Men det er da interessant at det ikke er transportministeren, der udtaler sig om området. Men når omkring 44 pct. af de danske husstande ikke ejer en bil, så er der også et behov for en bedre kollektiv trafik. Hvis regeringen vil gøre noget for miljøet, så skal den sikre bedre muligheder for den indlandske godstrafik på skinner.

Kilde: Politiken.

tirsdag, december 11, 2007

Railion bliver til DB Schenker

Den store tyske jernbaneoperatør Deutsche Bahn er gået i gang med at indføre en ny brandstruktur:

DB Bahn bliver navnet for passagertogdrift
DB Netze bliver navnet på infrastruktur- og servicedivisioner
DB Schenker bliver navnet på godsdelen.

Med det samlede navn for både Schenker og Railion ønsker DB at forene sin ekspertise fra den globale ud byder af integreret trafik, Schenker, med Europas største udbyder af godstransport på skinner, Railion.

DB har 230.000 ansatte i mere end 150 lande.

Kilde: Railion.

lørdag, december 08, 2007

Mindre gods på skinner

Faldet i godsmængden, der transporteres på skinner falder fortsat. I 3. kvartal blev der i alt transporteret 7 pct. mindre gods på skinner end året før. Det er primært den indenlandske godstrafik der falder. Her er faldet på hele 41 procent og det skyldes indskrækninger hos Railion, der tidligere stod for en stor del af godstrafikken på skinner. I den indenlandske trafik ståre jernbanen nu kun for 10 procent af godset.

Derimod er transittrafikken (primært mellem Øresund og Padborg) steget med 18 procent og udgør nu mere end halvdelen af al godstrafik på skinner i Danmark.

Jeg har flere gange tidligere beskrevet, hvor dyrt Danmark er at køre godstog i. Når man samtidig ved at miljøbelastningen er halvt så stor ved at køre med godset med tog mellem København og Århus end med lastbil, så undrer jeg mig over, hvorfor Folketinget ikke diskuterer dette område.

Rettidige tog?

DSB har nu fremlagt sine måltal for regulariteten for 2007 og dermed for, hvornår vi pendlere kan modtage kompensation.


Det mest interessante er jo, at se på de strækninger, hvor den planlagte regularitet sættes ned. Det sker f.eks. på Kystbanen, hvor DSB i 2008 kun lover 91 pct. tog til tiden, hvilket er 1 pct. under målet for 2007, hvor DSB vidste at der ville være forsinkelser i forbindelse med det omfattende sporarbejde. Salgsdirektør i DSB Bjørn Wahlsteen siger:

Ændringen på Kystbanen er udtryk for, at vi i 2008 forventer at køre flere rettidige tog end vi har gjort i år. Målet på 92 procent rettidige tog viste sig at være for højt, idet knap 90 procent var rettidige, men i 2008 forventer vi, at mindst 91 procent er rettidige.

Som passagerer er man jo tæt på at juble over, at DSB regner med at færre tog vil køre til tiden på Kystbanen.

Kilde: DSB.

tirsdag, december 04, 2007

IC4 nu over Storebælt

DSB's længe ventede nye intercitytogsæt, IC4, er endelig ved at nærme sig rigtig drift. For øjeblikket har DSB 4 togsæt kørende, men i starten af 2008 forventer DSB at leverendøren af togene, AnsaldoBredo, kan ansøge Trafikstyelsen om en typegodkendelse, som gør det muligt for DSB at indsætte togene i trafikken over hele landet og dermed i lyn- og intercitytogene mellem København og Århus H/Aalborg.

Men togene vil fortsat kun køre som enkelte togsæt og altså ikke samlet, det afventer fortsat den endelige tilladelse fra Trafikstyrelsen. I første omgang vil 14 togsæt komme i drift.

Kilde: DSB. Foto: Jens Hasse, Chili foto.