tirsdag, juni 27, 2006

Køge eller Roskilde? - og til hvilken pris?

Igår konstatede jeg med glæde, at der er et flertal for at bygge en ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge. Nu viser der sig endnu en gang uenighed i Venstres folketingsgruppe som resulterer i, at det også skal undersøges om udbygningen mellem Hvidovre og Høje Taastrup det 5. spor.

Denne undersøgelse kommer til at koste omkring 100 millioner kr. og til det siger Venstres trafikordfører Gitte Lillelund Beck:
Det er en dyr pris at betale, men hvis det er det der skal til for at lave et
bredt forlig i Folketinget om den nye jernbane, så er det det værd.

Der har gennem de sidste 15 år været brugt mange millioner på undersøgelser og planer af en udbygning.

Samtidig vil Transport- og Energiminister Flemming Hansen, i følge dr.dk/penge hente yderligere penge ud af DSB (der er tale om bøden på kr. 250 millioner fra AnsaldoBreda for de forsinkede IC4-tog) som skal bruges til renovering af skinnenettet. I forvejen hentede staten i 2005 mere end 800 millioner kr. fra DSB (læs mit indlæg om DSB 2005), heraf indgår der rent faktisk 69 millioner i bøden fra AnsaldoBreda, resten af pengen indtægtsføres frem til 2008.

På den ene side kan Regeringen finde millioner til en håbløs undersøgelse af en udvidelse med et enkelt spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup, der primært skal anvendes til godstog, og på den anden side, så skal DSB endnu en gang udsultes. Regeringens jernbanepolitik hænger fortsat ikke sammen.

mandag, juni 26, 2006

København - Køge - Ringsted

Jeg har flere gange omtalt planerne om en ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge og især, at Det Radikale Venstre har ønsket at udvide den eksisterende bane mellem København og Høje Taastrup med en enkelt spor.

Nu ser det ud som at Regeringen er blevet enig med sig selv om, at det er den nye bane over Køge, som skal bygges. I første omgang besluttes det formentlig på onsdag at gennemføre en VVM-undersøgelse, som skal danne grundlag for en egentlig anlægslov.

Vi skal så vente 8 år før den nye bane kan åbnes for trafik.

Kilde: DR.

mandag, juni 19, 2006

DSB Døgnet 2007

Efter den store succes, som DSB havde med DSB Døgnet 2006 vil DSB gennemføre et tilsvarende arrangement til næste år, nemlig d. 18. maj 2007 - fredagen efter Kristi Himmelfartsdag.

Næste år må planen være at tage til Jylland og afprøve hvor mange kilometer jernbane, som man kan nå derovre.

DSB Pressemedddelelse: DSB gentager DSB Døgnet i 2007

søndag, juni 18, 2006

Tog til Gedser

I forbindelse med DSB Døgnet forsøgte jeg, som tidligere omtalt her på bloggen, at nå Gedser Station, men det lykkedes desværre ikke. Foranlediget af et spørgsmål fra min gode ven Kasper Hyllested om netop toget til Gedser, så har jeg set på, hvad DSB fortæller om togene til og fra Gedser:

Som det fremgår af rejseplanen, så mener DSB ikke, at man for at komme fra Købehavn H til Gedser skal blive siddende i det tog, der rent faktisk kører til Gedser (tog nr. 1229, ank Ge10.40), men man skal derimod sætte sig over i en bus, der tager 20 minutter ekstra og som gør at man ikke vil kunne nå færgen til Rostock, der sejler kl. 11.00 - Scandlines besejler i øvrigt ruten med to af de gamle Intercity-færger fra jernbaneoverfarten mellem Korsør og Nyborg, Kronprins Frederik og Prins Joachim. Retur fra Ge går toget 10.58, ank Nf 11.17, hvor der skal skiftes tog for at komme videre tilbage til Kh med ankomst 12.55.

Men hvis endelig når til Gedser, så kan man besøge Gedser Remise, som er et lokalt jernbanemuseum, hvor bl.a. Nordisk Jernbaneklubs tog norske dieseltogsæt holder.

fredag, juni 09, 2006

SODB

Når Banedanmark renoverer eller bygger bye sikringsanlæg, så sker det på baggrund af et sæt regler: Sikringsanlæggene Og Deres Betjening.

De eksisterende regler er fra 1995 og med enkelte dele tilbage fra 1949. Men nu nar Banedanmark udgivet et nyt sæt regler og de kan findes på Banedanmarks hjemmeside.

tirsdag, juni 06, 2006

Om banen

I USA har man løbende den samme diskussion om jernbaner og om de høje benzinpriser. I den forbindelse har forfatteren Alfred Runte skrevet en tankevækkende indlæg om Amerikas jernbaner i The Seattle Times.

torsdag, juni 01, 2006

Om rabatter

I Københavns Borgerrepræsentation er der flertal for at foreslå socialministeren at der skal være et særligt billigt kort til brug for hjemløse. Forslaget som - ikke overraskende - kommer fra Enhedslisten består i at hjemløse skal have mulighed for at købe et særligt rabatkort til f.eks. kr. 100. Dermed vil samfundet undgå at hjemløse mv. triller rundt i S-togene og samler store afgifter for kørsel uden korrekt billet.

Det er en sympatisk tanke, men jeg mener, at det er et problem at flere og flere grupper skal have en særlig form for abonnementskort. I dag har f.eks. pensionister, efterlønnere og studerende adgang til at købe abonnementskort med forskellige rabatprocenter. Herudover har DSB (Wildcard) og Arriva (Arriva4u-kort) særlige rabatkort til brug for unge under 26 år.

I stedet for at bruge ressourcer på særlig rabatformer, så bør pengene gå til investeringer i en jernbane, der kan overholde køreplanen.

Kilde: Møde i Borgerrepræsentationen 335/06.