søndag, februar 27, 2005

En til samlingen?

DSB har behov for færre lokomotiver og almindelige togvogne i takt med at der udskiftes til togsæt, som f.eks. IC3 eller IC4.

Det er på den ene side lidt synd, da togsættene betyder mindre variation i de enkelte tog og den karakteriske lyd fra et rullende lokomotiv forsvinder.

Hvis man derfor har behov for et lokomotiv eller en togvogn, så kan man købe dem her.

torsdag, februar 24, 2005

Trækkraft

Nu har det endelig været vinter i Danmark og dermed bliver også jernbanenettet ramt af snemasserne.

Normalt ville man forestille sig at Banedanmark, som ejer banenettet selv kan sørge for at holde skinnerne fri for sne og is.

Men nej. Det er nødvendigt at indkalde DSB Museumstogs stolte gamle MY-maskine. For at kunne få togene igennem på banelinien mellem Odense og Svendborg.

Læs historien på TV2 Nyhedernes hjemmeside her.

tirsdag, februar 15, 2005

Lukkede stationer

Fornyelig gav min bror mig et herligt link: http://www.abandonedstations.org.uk/. Her kan man finde massevis af oplysninger om lukkede tunnelbanestationer i London.

Jeg havde brugt omkring en time på dette site, så slog det mig om der eksisterer noget tilsvarende i København? Ikke fordi vi har så meget tunnelbane (altså ikke endnu).

Det eneste jeg kunne komme på er: Strækningen ind under Kødbyen. Hvis man kører med S-toget fra Dybbelsbro og mod Sydhavn eller Enghave, så kan man til højre umiddelbart efter Dybbelsbro se at der går nogle spor ind bag en låge. I dag er der holdeplads og spor for Banedanmark, men tidligere kunne man køre ind til Kødbyen...

Hvis der er læsere som kender andre steder, så hører jeg meget gerne nærmere.

lørdag, februar 12, 2005

Mere Metro

Københavns Kommune solgte i den forløbne uge sine el-aktiviteter i Københavns Energi til DONG for 10 milliarder kr.

Dermed skulle der gerne være nu være penge til at få gang i bygningen af mere Metro - nemlig den 4. etape, som daglige metrobrugere kender fra plakaterne på stationerne.

Den nye Metrolinie skal gå fra Københavns Hovedbanegård, over Højbro Plads, Kongens Nytorv, Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro. Det interessante i linieføringen er nu Frederiksberg. Her er der nemlig to alternativer enten over Frederiksberg St. eller over Forum St.

Jeg har personligt meget svært ved at se formålet med linien over Forum St. Den vil komme til at gå næsten inde ved Søerne og dermed kun give forbedringer til de, som alligevel næsten kan gå ind til byen. Hvis den kommer over Frederiksberg St. så vil de befolkningstunge områder på indre Frederiksberg (f.eks. omkring Aksel Møllers Have) få bedre forhold.

Hvorfor vente? Vi skal have mere Metro og jeg kan næsten ikke vente.

Læs mere om 4. etape på Trafikministeriets hjemmeside her.

søndag, februar 06, 2005

Nye tog til Nordsjælland


hurtrafik
Originally uploaded by Jokum.

I denne uge underskrev Lokalbanen, som driver de tidligere privatbaner i Hovedstadsområdet og DSB-strækningen Lille Nord, mellem Hillerød og Helsingør, en ny kontrakt om levering af nye togsæt til erstatning for de snart 40 år gamle Y-tog - og i øvrigt også de IC/2 togsæt, som kører på Frederiksværkbanen.

Det nye tog kommer i løbet af 2006 og 2007 og de er af samme type som Arrivas nye tog, som kører i Jylland.

De nye tog skal gøre det hurtigere at bruge privatbanerne og dermed sikre flere passagerer.

torsdag, februar 03, 2005

Velkommen

Velkommen til denne blog som handler om alt det som binder mennesker og byer sammen: Infrastrukturen.

Her vil jeg løbende præsentere og kommentere jernbaner, veje og broer.